Kaskrakers kunnen koers Kinepolis doen knallen

Geplaatst door Beursgenoten op 8 augustus 2019 14:01:18 CEST

Onderwerpen:
Kinepolis

Beursgenoten

Met verschillende kandidaat-blockbusters op komst, belooft het slot van het filmjaar 2019 erg spannend te worden. Dat is goed nieuws voor Kinepolis, de bioscoopuitbater die de eigen grenzen heeft overschreden en daarmee over het potentieel beschikt om een internationale speler van formaat te worden.
 
Hoewel Kinepolis met de overname van het Canadese Landmark alvast een belangrijke stap voorwaarts heeft gezet, zal het management het daar waarschijnlijk niet bij laten. Via een obligatie-emissie is de kas goed gevuld en zal het slechts een kwestie van tijd zijn alvorens er een nieuwe overname wordt aangekondigd. Beursgenoten rekent daar in elk geval wel op. De koers van het aandeel Kinepolis lijkt duidelijk achtergebleven, wat te maken heeft met de tegenvallende cijfers over het eerste kwartaal. Het bedrijf benadrukte echter fors hogere resultaten te verwachten voor het tweede en het derde kwartaal. Wanneer deze beloftes worden waargemaakt, kan de koers op zijn beurt fors hoger.
 
Koersverloop Kinepolis
Koersverloop Kinepolis

Profiel

Kinepolis is een bioscoopgroep die de traditionele bioscoopervaring heeft weten te verruimen tot een bredere wereld van film en entertainment. Het zien van een film moet de bezoekers de ultieme filmbeleving bezorgen. Daartoe kan het bedrijf een state-of-the-art bioscoopinfrastructuur aanbieden met een filmaanbod dat is gericht op verschillende doelgroepen. Vanaf de oprichting heeft Kinepolis een lange weg afgelegd, maar er mag worden geconcludeerd dat het bedrijf erin is geslaagd zijn missie tot een goed einde te brengen.

Kinepolis ontstond in 1997 uit de fusie van twee bioscoopgroepen en noteert sinds 1998 aan de Brusselse beurs. In Europa baat Kinepolis 53 bioscopen uit, die zich in België, Nederland, Frankrijk, Spanje, Luxemburg, Zwitserland en Polen bevinden. Sinds de overname van de Canadese bioscoopgroep 'Landmark Cinemas' in december 2017, telt Kinepolis ook 44 bioscoopcomplexen in Canada. De overname van Landmark heeft het bedrijf in de internationale bioscoopwereld meteen een paar treetjes hoger gezet, maar voor het management is dat nog niet genoeg. Hoewel de overname van Landmark een goede zaak was, smaakt het naar meer.
 
Op 11 juni kondigde Kinepolis een obligatie-emissie aan, waarmee handig gebruikt werd gemaakt van de lage rentestand. Er werd gemikt op een opbrengst van €100 miljoen, maar uiteindelijk werd er €225 miljoen opgehaald. Dit onderstreept dat beleggers het volste vertrouwen hebben in het zittende management. In een persmededeling kondigde het management aan dat de opbrengst van de nieuwe obligatie (met een looptijd van 7,5 jaar en een coupon van 2,75%) niet alleen zou worden gebruikt voor de dagelijkse gang van zaken (zoals renovatie van de zalen), maar ook voor overnames. Analisten zijn echter van mening dat de cashflow volstaat om de gebruikelijke uitgaven te financieren. Dat betekent dat de oorlogskas goed is gevuld en dat we een nieuwe grote acquisitie mogen verwachten.
 

Cijfers

Zoals hierboven al is beschreven, viel het eerste kwartaal van 2019 tegen. In de trading update (cijfers worden pas meegedeeld bij de publicatie van de halfjaarlijkse resultaten) werd aangegeven dat het ontbreken van succesvolle blockbusters negatief op de resultaten woog. Bovendien was het eerste kwartaal van 2018 een sterk kwartaal, waardoor de vergelijkingsbasis nadelig uitvalt. In de eerste drie maanden van vorig jaar stonden enkele belangrijke blockbusters op het programma, wat duidelijk maakt hoe belangrijk content voor een bedrijf als Kinepolis is. Het lastige is dat men deze factor niet in de hand heeft. Het zijn immers de grote filmmaatschappijen die het aanbod bepalen, met als bijkomende handicap dat op voorhand niet altijd even makkelijk valt te voorspellen welke film een blockbuster wordt en welke film een stille dood sterft. De resultaten van een bedrijf als Kinepolis zullen dus altijd een onvoorspelbare factor bevatten. Wat we echter wel weten is dat het kijken bioscoopfilms een grote vlucht neemt. Tien jaar geleden leek het er nog op dat de bioscopen hun glans hadden verloren, maar nu blijkt de belevenis van het zien van een bioscoopfilm het voor ‘de buis’ zitten te hebben verdrongen. Op grote schaal zien we nieuwe filmmaatschappijen verrijzen die kwalitatief goede films maken, waarbij kan worden gedacht aan Bolliwood, maar bijvoorbeeld ook aan Scandinavië.
 
(Verwachte) Omzet Kinepolis

Doordat er in het eerste kwartaal weinig kaskrakers waren kwamen zowel de nettowinst als de ebitda over de eerste drie maanden van het jaar lager uit. Het aantal bezoekers daalde met 6% tot 8,8 miljoen. Daar stond echter tegenover dat er sprake was van een stijging van de gemiddelde opbrengst per bezoeker in alle landen waar zich bioscopen van Kinepolis bevinden. Die gemiddelde opbrengst per bezoeker is in de bioscoopsector een zeer belangrijke indicator. Die stijging vond hoofdzakelijk plaats dankzij de investeringen in premiumproducten zoals Laser ULTRA, 4DX en Cosy Seats. Omdat bioscoopbezoekers graag steeds weer een unieke bioscoopervaring willen hebben, is het voor een bioscoopgroep als Kinepolis zeer belangrijk dat er gebruik wordt gemaakt van de laatste technologische snufjes.


Beursgenoten is van mening dat de vooruitzichten voor het tweede kwartaal beter zijn, wat zou moeten blijken uit de nog niet gepubliceerde cijfers over het tweede kwartaal. Die periode profiteerde van het succes van de film Avengers: Endgame. Volgens Eddy Duquenne, de CEO van Kiniepolis, was het succes van deze film zo groot dat de achterstand die over het eerste kwartaal was opgelopen, meteen werd goedgemaakt. Bovendien staan er nog enkele veelbelovende films op het programma. We denken daarbij aan Aladdin, Toy Story 4, Men in Black: International, Rocketman, Once Upon a Time in Hollywood, Spiderman: Far From Home, Fast and Furious presents: Hobbs & Shaw, The Lion King, It: Chapter Two, Frozen 2, The Good Liar en Star Wars: Episode IX wat het internationale aanbod betreft. Ook het lokale filmaanbod is veelbelovend met onder meer FC De Kampioenen 4: Viva Boma en De Buurtpolitie 3 in Vlaanderen, Nous finirons ensemble in Wallonië, Luxemburg en Frankrijk en Hors Norme in Frankijk. Om een lang verhaal kort te maken: dit aanbod moet kunnen volstaan om van 2019 een geweldig filmjaar te maken, zodat Kinepolis op een goed boekjaar afstevent. De kans is groot dat de cijfers over het volledige boekjaar de verwachtingen ruimschoots zullen overtreffen.
 

Conclusie

Op 22 augustus weten we meer, want dan maakt het bedrijf de resultaten over de eerste zes maanden van dit jaar bekend. Het zou ons sterk verbazen als deze cijfers tegenvallen, gezien de beloftes die het management heeft gedaan en het filmprogramma dat het bedrijf nog in de pijplijn heeft. Het is nog onbekend of Kinepolis ook iets zal vertellen over de toekomstige expansieplannen. Dit bedrijf beschikt over een groot potentieel, dat zich op de huidige niveaus nog niet vertaalt in de beurskoers. Daarom kunnen we maar één conclusie trekken: dit aandeel is momenteel sterk koopwaardig. Kinepolis is op dit moment zonder meer een van onze favoriete aandelen op de Brusselse beurs.

Eventuele posities van Beursgenoten/Auteur vindt u onder Mededelingen op onze website.



Geert Schaaij

Wilt u als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste beursparels?

Meld u dan kostenloos aan voor de Beursgenoten nieuwsbrief en wordt samen met duizenden medebeleggers op de hoogte gehouden van het laatste Beursnieuws.