Beursgang Takeaway.com: inschrijven of niet?

Geplaatst door Beursgenoten op 29 september 2016 17:20:22 CEST

Onderwerpen:
Takeaway.com

Beursgenoten

88fe278b-bfcd-45cb-a480-6dc54f0e544e.jpg

Recent kondigde Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, zijn beursgang aan. De maaltijdbezorger heeft geld nodig voor uitbreiding in Duitsland, waar het in een veldslag is verwikkeld om het marktleiderschap. In de wereld van de maaltijdbezorgers kan in feite alleen de nummer één winst maken. Wanneer eenmaal een duidelijke marktleider is ontstaan, dan komt zijn positie niet snel meer in gevaar. Het is dus zaak zo snel mogelijk die nummer één positie te verwerven.

Verdienmodel

Een maaltijdbezorgcentrale heeft een online marktplaats die als centraal bestelmedium fungeert. Restaurants kunnen zich hierbij aansluiten. In ruil voor het aantrekken van klanten, brengt de portal een bedrag van 10-15% van de bestellingen in rekening aan de restaurants, die vervolgens zelf de maaltijden moeten rondbrengen.

De markt

De wereldwijde markt wordt gedomineerd door de volgende spelers:

  1. Grubhub is actief op Amerikaanse markt en heeft een beursnotering in New York.
  2. Just Eat is een belangrijke speler in Engeland en staat genoteerd aan de London Stock Exchange. TakeAway.com heeft momenteel een soort wapenstilstand met Just Eat.
  3. DeliveryHero is sterk in Duitsland en is momenteel de belangrijkste concurrent van Takeaway. DeliveryHero is grotendeels eigendom van de kapitaalkrachtige internetgigant Rocket Internet. Het moederbedrijf van Zalando. DeliveryHero heeft nog geen eigen beursnotering.

Takeaway.com neemt wereldwijd zowel qua omzet als marktkapitalisatie de vierde positie in.

Waardering TakeAway.com t.o.v. sectorgenoten

In miljoen EUR Grubhub Just Eat DeliveryHero Takeaway.com
Marktkap (miljard EUR) 3,2 4,2 3,8* 1,0
Marktkap/omzet 8,8x 14,7x 19,2x 13,0x
Omzet 2015 362 286 198 77
Omzetgroei 2015 +42% +58% +125% +64%
Omzetgroei 2016 H1 +37% +59% +53% +42%
*schatting op basis van private equity belang

De sector wordt hoog gewaardeerd, waardoor beleggers minimaal 10x de omzet betalen. De waardering van Takeaway.com is vergelijkbaar met het sectorgemiddelde.

IJzersterke positie in Nederland

In Nederland heeft Takeaway.com dankzij dochteronderneming Thuisbezorgd.nl een marktaandeel van 90%. Dankzij dit leiderschap haalt Thuisbezorgd.nl een ebitda-marge van meer dan 60% van de omzet. Desondanks is Takeaway.com toch verlieslatend, door de marketingoorlog in Duitsland. De beursgang is noodzakelijk om verdere expansie aldaar te financieren.

Duitsland cruciaal

De Duitse markt met 82 miljoen consumenten is potentieel de grootste van Europa. Jitse Groen, de oprichter van Thuisbezorgd.nl, zette in 2014 een belangrijke stap met de aankoop van 45% van Lieferando.de voor €63 miljoen.

Takeway.com heeft met Lieferando.de weliswaar de nummer één positie in Duitsland, maar DeliveryHero bezet zowel de tweede als derde positie met Lieferheld.de en Pizza.de. De omzet van DeliveryHero in Duitsland is daardoor als geheel groter dan die van Takeaway.com.

Naar schatting behaalde DeliveryHero een omzet van €22,5 miljoen over het eerste halfjaar van 2016, terwijl Takeaway.com bleef steken op €16,5 miljoen. De strijd is echter niet gestreden, omdat het er uiteindelijk om gaat wie de grootste site zal hebben.

Omzet- en kostenontwikkeling Takeaway.com

    2015 H1 2015 FY 2014 FY 2013 FY
Omzet Nederland 25,7 19,4 41,9 28,6 18,2
Omzet Duitsland 16,5 11,1 24,1 12,2 1,5
Omzet Overig 8,2 4,9 10,8 5,8 3,1
Omzet totaal 50,5 35,4 76,7 46,7 22,7
Bruto winst 43,7 32,2 69,4 42,1 20,1
Marketingkosten 36,3 29,1 59,0 24,9 14,7
EBITDA (8,1) (8,4) (13,8) (1,4) (2,5)
Nederland 16,3 12,1 26,5 19,3 10,3
Duitsland (17,9) (15,0) (28,6) (15,1) (7,4)
Overig (6,6) (5,5) (11,7) (5,6) (5,3)
Winst (Verlies) (11,5) (12,0) (19,6) (6,9) (2,3)

Bovenstaande tabel laat zien dat het marktleiderschap in Nederland zijn vruchten afwerpt. Op de omzet van €25,7 miljoen wordt een EBITDA-marge gehaald van 63%. Naarmate de groei in Nederland afneemt, kan Thuisbezorgd.nl besparen op marketingkosten, waardoor de EBITDA-marge verder kan oplopen.

Het management van DeliveryHero verwacht dat de marktleider in Duitsland uiteindelijk EBITDA-marges kan halen van 90%. Dit verklaart de hoge waarderingen in de sector.

Beursgang en zittende aandeelhouders

Takeaway.com wil in de beursgang €175 miljoen ophalen met de uitgifte van 8,5 miljoen nieuwe aandelen voor een prijs tussen de €20,50 en €26,50. Daanaast zullen er maximaal 10,6 miljoen reeds bestaande aandelen worden aangeboden. Zittende aandeelhouders zullen tussen de €175 en €266 miljoen cashen, afhankelijk van de emissieprijs en de greenshoe.

Van de €175 miljoen vers kapitaal zal, na emissiekosten en aflossing van het overbruggingskrediet, €130 miljoen overblijven. Daarvan is €40 miljoen gereserveerd voor extra marketinginspanningen, zodat €90 miljoen overblijft voor overnames. Takeaway.com zal schuldenvrij zijn na deze emissie. Van de huidige aandeelhouders, zal alleen Macquarie Capital zijn gehele belang verkopen. De overige aandeelhouders behouden een belang.

Aandeelhouders Takeaway.com Belang voor emissie Belang na emissie
Gribhold* 45,18% 34,4 - 36,0%
Prime III Co-Investment Vehicle I B.V. 13,06% 8,2 - 9,2%
PTV III Holding 17 B.V. 19,74% 12,5 - 13,8%
Macquarie Capital 13,06% 0,0 - 3,5%
Totaal 91,04% 55,1 - 62,5%
*het beleggingsvehikel van oprichter Jitse Groen

Conclusie: fair gewaardeerd, maar sector fundamenteel te duur

Vergeleken met zijn sectorgenoten doet Takeaway.com het niet slecht. Het is in de race voor het marktleiderschap in Duitsland, is schuldenvrij en de waardering is sectorconform. Maar met price/sales-ratio’s van boven 10x, is deze sector als geheel bijzonder hoog gewaardeerd. Daarom zijn wij fundamenteel terughoudend. Niettemin verwachten wij dat Takeaway’s emissie succesvol zal zijn, omdat er veel belangstelling is van institutionele beleggers. De sectorgenoten konden immers ook erg gemakkelijk geld uit de markt halen. Speculatief ingestelde beleggers kunnen inschrijven op de emissie, als ze maar een beperkte beleggingshorizon aanhouden. Zie hoe Geert Schaaij dit doet. Posities staan ook op de site.

30 september: eerste notering Takeaway.com

  • 28 september: sluiting inschrijving
  • 30 september: eerste notering Takeaway.com

Positie: Geert Schaaij schrijft ook in, maar de eerste winst is de beste winst. En loopt het niet, dan zal hij niet bang zijn om het verlies te nemen. Speculatieve snelle handel dus.


Eventuele posities van Beursgenoten/Auteur vindt u onder Mededelingen op onze website.



Geert Schaaij

Wilt u als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste beursparels?

Meld u dan kostenloos aan voor de Beursgenoten nieuwsbrief en wordt samen met duizenden medebeleggers op de hoogte gehouden van het laatste Beursnieuws.